Winkelwagentje
Uw winkelwagentje is leeg.

Vragen? Bel 020 - 331 14 63

Informatie over diabetes

Wat is diabetes (mellitus)?

Diabetes (mellitus) of suikerziekte is een van de meest voorkomende chronische ziektes: al ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben het. De lichamelijke gevolgen van (onbehandelde) diabetes zijn groot en soms ook levensbedreigend, zoals hart- en vaatziekten. Bij diabetes kan het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht houden. Dat komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline heeft. En ook reageert het lichaam vaak niet meer goed op insuline. Of het maakt helemaal geen insuline meer. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Wat is type 1 diabetes?

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het afweersysteem niet goed werkt en zich (soms) vergist. Normaal ruimt het afweersysteem alleen ziektes op. Maar bij sommige mensen vernielt het afweersysteem (ook) de goede cellen in de alvleesklier die insuline aanmaken. Hierdoor wordt er geen of te weinig insuline aangemaakt. In dat geval moeten mensen zelf insuline spuiten of een insulinepompje dragen. Mensen met type 1 diabetes meten regelmatig de bloedsuikerspiegel en berekenen vaak voor de maaltijd hoeveel insuline ze moeten toedienen. 10% van de diabeten heeft diabetes type 1. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Wat is type 2 diabetes?

De meest voorkomende soort is diabetes type 2: negen van de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Vroeger werd deze vorm ‘’ouderdomssuiker’’ genoemd, maar het komt steeds vaker bij jonge(re) mensen voor. Bij type 2 diabetes reageert het lichaam niet goed meer op insuline en doet deze het werk niet goed meer. Gevolg is dat er teveel suiker in het bloed blijft zitten. Na eerst meer insuline aan te maken wordt dat na verloop van tijd steeds minder. Mensen met diabetes type 2 slikken meestal medicijnen (tabletten) en spuiten soms insuline. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Wat is het verschil tussen diabetes type 1 en type 2?

Van de verschillende soorten diabetes zijn type 1 en type 2 de meest bekende en meest voorkomende. Hoewel ze op elkaar lijken zijn ze heel verschillend. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam te weinig insuline aan en moet dit worden aangevuld door insuline in te spuiten of een insulinepomp te dragen. Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet goed meer op de aanwezige insuline. Hierdoor blijft er teveel suiker in het bloed zitten. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Hoe krijg ik diabetes?

Er zijn verschillende soorten diabetes. Diabetes type 1 en type 2 zijn de meest voorkomende. Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte en ontstaat als de alvleesklier cellen die insuline produceren kapot maakt. Waardoor dit komt wordt wetenschappelijk onderzocht. Diabetes type 2 kan onder andere ontstaan door de leefstijl van mensen. Overgewicht, weinig beweging, ongezond eten, stress, slecht slapen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van diabetes type 2. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht). Bekijk ook onze producten op het gebied van Voeding, Bewegen & Gewicht.

Hoeveel mensen hebben diabetes?

In Nederland hebben 1,2 miljoen mensen diabetes en daar komen ieder jaar ruim 60.000 mensen bij. Daarmee is het een van de meest voorkomende chronische ziektes in Nederland. 90% heeft diabetes type 2 en 10% diabetes type 1. Mannen hebben iets vaker diabetes dan vrouwen. 750.000 mensen lopen het risico om binnen 6  jaar diabetes te ontwikkelen. 200.000-300.000 mensen hebben diabetes zonder dat ze het weten. Naar verwachting zal in de toekomst 1 op de 3 volwassen Nederlanders diabetes krijgen. Testen of u zelf diabetes heeft? De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Hoe herken je diabetes?

Vaak hebben mensen jarenlang niet door dat ze diabetes hebben. Want niet iedereen heeft duidelijke klachten die horen bij diabetes. Veel symptomen lijken op dingen die iedereen wel eens heeft, zoals vermoeidheid en futloos zijn.

Hoe herken je diabetes type 2?

Diabetes type 2 komt het meest voor en is het moeilijkst te herkennen. Aanwijzingen kunnen zijn:

  • vaak dorst en veel plassen
  • veel moe zijn
  • last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
  • slecht genezende wondjes
  • kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
  • infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking

Hoe herken je diabetes type 1?

Diabetes type 1 wordt meestal snel ontdekt. Iemand met onbehandelde diabetes type 1 drinkt heel veel, valt af en voelt zich in korte tijd zo ziek dat hij wel naar de huisarts gaat. Bij diabetes type 1 zijn mogelijke klachten:

  • veel dorst en veel plassen
  • afvallen zonder dat daar een reden voor is
  • ziek en beroerd voelen
  • veel honger hebben, of juist helemaal niet
  • wazig zien
  • misselijk zijn of overgeven

Wat zijn de risicofactoren van diabetes?

Uit onderzoek is bekend dat naast erfelijkheid en leeftijd het risico op diabetes vergroot wordt door (oplossing):

  • overgewicht (afvallen, gezonder eten)
  • weinig beweging (meer bewegen)
  • roken (stoppen met roken)
  • hoge bloeddruk (meer bewegen, stoppen met roken, gezonder eten)

Hart- en vaatziekten en nierziekten hangen vaak samen met diabetes. Uit onderzoek blijkt dat allerlei vormen van beweging diabetes kunnen voorkomen. Beweging is ook goed voor mensen die al diabetes hebben. Het verbetert de werking van insuline, en dus de bloedsuiker. Bekijk onze producten op het gebied van Voeding, Bewegen & Gewicht of bloeddrukmeters.

Hoe kan diabetes behandeld worden?

Welke behandeling het beste is verschilt per persoon en hangt af van de soort diabetes (type 1 of type 2). Mensen met diabetes type 2 krijgen naast medicijnen (tabletten) vaak ook voedings- en bewegingsadviezen. Gezond eten en veel bewegen zijn heel belangrijk. Door lichaamsbeweging reageert je lichaam beter op het hormoon insuline. Ook stoppen met roken levert een grote bijdrage. Mensen met diabetes type 1 moeten een paar keer per dag insuline spuiten. Ook moeten zij een paar keer per dag de bloedsuiker meten, om te weten hoeveel insuline er op dat moment nodig is. Er bestaan ook insulinepompjes, die via een naaldje in de buik constant een beetje insuline afgeven. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht). Bekijk ook onze producten op het gebied van Voeding, Bewegen & Gewicht.

Hoe kan ik mijn bloedsuiker(spiegel) meten?

De officiële naam voor bloedsuiker is bloedglucose. Deze kun je meten met een bloedglucosemeter. Was de handen goed met water en zeep en droog de handen goed af. Stop eerst de strip in de meter. Prik met behulp van een prikpen met een lancet (naaldje) in de zijkant van de vingertop. Hou de bloeddruppel tegen de teststrip aan. De meter geeft in enkele seconden aan wat de glucosewaarde (in mmol/l) is. De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Hoe kan ik mijn bloedsuikerspiegel verlagen?

Als u klachten heeft vanwege een te hoge bloedsuikerspiegel dan kunt u het volgende doen

  • Controleer (of laat bij de huisarts controleren) of uw bloedsuiker inderdaad verhoogd is.
  • Blijf uw medicijnen nemen, ook als u maar weinig eet
  • Drink genoeg water, thee of koffie zonder suiker (1,5 tot 2 liter suikervrij vocht per dag)
  • Eet normaal (volgens de voedingsadviezen)
  • Bij koorts, braken of diarree is het goed om extra water te drinken

De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Hoe kan ik mijn bloedsuikerspiegel verhogen?

Klachten die samen kunnen hangen met een (te) lage bloedsuikerspiegel zijn: honger, zweten, hartkloppingen, gapen, duizeligheid, hoofdpijn, humeurig zijn of verward zijn. In dat geval zijn er verschillende opties

  • Drink een groot glas frisdrank (géén light) leeg of een glas water met limonadesiroop/een lepel suiker erin geroerd
  • Of neem ± 6 tabletten druivensuiker
  • Eet daarna ook nog extra koolhydraten, bijvoorbeeld een boterham
  • Is uw bloedsuiker na 20 minuten toch nog onder de 3,5 mmol/l? Bel de huisarts

De bloedsuikerspiegel is eenvoudig te meten met een (bloed)glucosemeter (zie overzicht).

Afvallen met diabetes?

Overgewicht is een van de grootste risicofactoren voor het ontwikkelen van diabetes type 2. Een gezond gewicht is daarom van groot belang. Eet minder calorieën en probeer vooral door het aanpassen van de leefstijl geleidelijk af te vallen. Koolhydraatarm eten kan daarbij helpen. Doe dit (zeker als er sprake is van medicijngebruik) in overleg met je behandelend arts en indien nodig met de hulp van een diëtist.

Een aantal tips:

  • Neem kleinere porties
  • Eet iedere 2 à 3 uur iets om te voorkomen dat je honger krijgt. Kies dus voor 3 hoofdmaaltijden en 3 tot 5 keer iets tussendoor
  • Eet veel groente (ook als tussendoortje)
  • Kies voor mager en onbewerkt vlees
  • Vermijd kant-en-klaar eten
  • Vermijd vette sauzen en snacks
  • Drink water, koffie en thee (zonder melk en suiker)
  • Vermijd gesuikerde dranken (ook vruchtensap)
  • Drink liever geen alcohol
  • Beweeg dagelijks een uur waarmee je hartslag flink omhoog gaat. Denk aan stevig doorwandelen, fietsen, zwemmen en dergelijke. 
  • Stop met roken
  • Voorkom stress
  • Vertel je vrienden, familie en collega's waar je mee bezig bent. Zo sta je er niet alleen voor en kunnen ze je helpen door bijvoorbeeld geen snoep meer aan je aan te bieden.

Bekijk onze producten op het gebied van Voeding, Bewegen & Gewicht.

Wat mag ik eten om af te vallen?

Feit: voor het verliezen van 1 kilo lichaamsgewicht moet je ongeveer 7.000 kilocalorieën verbranden. Dat staat gelijk aan meer dan 25 uur wandelen!

Tips

  • Minder eten: Mannen 1.800 en vrouwen 1.500 kilocalorieën per dag
  • Gezonder eten: minder vet, suiker en alcohol
  • Geen tussendoortjes eten zoals snoep, koek, gebak en snacks. Toch trek? Neem snacktomaatjes, een sinaasappel of een boterham met kipfilet
  • Regelmatig eten: eet per dag 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch enavondeten) zodat hongergevoel minder ruimte krijgt
  • Met aandacht en langzamer eten: eet een maaltijd in rust, door minder in 1 keer op te scheppen en met kleinere happen aan een tafel en niet voor de TV of computer. Door goed te kauwen krijgen je hersenen meer smaakprikkels te verwerken en krijg je eerder een vol gevoel

Bekijk onze producten op het gebied van Voeding, Bewegen & Gewicht.